Co je to CHIPTUNING?

V dnešní době jsou všechny vozidla vybaveny pohonnými jednotky, které jsou řízeny řídícími jednotky. Řídící jednotka je laicky takový počítač, který ovládá akční členy na základě vstupních dat. Takový řídící jednotka přijímá vstupní data ze všech snímačů, spínačů a dalších prvků a na základě těchto hodnot s nimi dále pracuje a ovládá akční členy, čímž řídí a ovladá výsledné prvky.

Dnešní vozidla jsou vybavena spoustou řídících jednotek. Nejdůležitější a nesložitější z nich jsou řídící jednotky motoru, převodovky a komfortních systémů.

Každá řídící jednotka obsahuje nějaký software, který určuje její funkci a funkci ovládaného prvku. Řídící jednotky motoru zkr. ECU (z angličtiny engine control unit) jsou vybaveny softwarem, který lze upravit. 

Slovo chiptuning vychází ze slov CHIP a TUNING, kde TUNING vyznačuje úpravu, nebo vylepšení vozidel a slovo CHIP znamená integrovaný obvod. Starší řídící jednotky zhruba do roku výroby 1998 obsahovaly paměti, které se dali naplnit daty jen jednou tzv. ROM paměti (novější jednotky obsahují EEPROM opakovaně přepisovatelné paměti). Tyto ROM paměti se musí vypájet a nahradit novými paměti, na který se nahrál upravený software. Záměna této paměti se u lidí zachovala jako výměna chipu, nebo chip. Tyto úpravy se dnes provádí velice zřídka.  Je k tomu potřeba dostatek znalostí a potřebnou laboratoř vybavenou potřebným vybavením a programátory. Těchto úprav stále provádíme v jednotkách týdně. 

Dnešní chiptuning probíhá podobným způsobem. Vždy je potřeba se nějakým způsobem spojit s řídící jednotkou. S ECU se dá spojit přes diagnostickou zásuvku, napinováním jednotky bez otevření, nebo napinování s otevřením a uvedením do boot řežimu. 

Většinu vozidel lze upravit přes diagnostickou zásuvku a je to plně bezpečné. Každopádně existuje spoustu výrobců a spoustu typů řídících jednotek a ke každé se musí přistupovat odlišně. Vždy je zapotřebí zvolit správnou cestu a správné zařízení, které komunikuje s řídící jednotkou (programátor, nebo flasher) a striktně se držet jasných pravidel. Pro profesionály je nutné vybavení od několika druhů a značek zařízení pro komunikaci s řídícími jednotky dalších příslušenství. Samozřejmostí je také profesionální personál se spoustou zkušeností, znalostí a ochotou se stále vzdělávat.

Většina „úpravců“ následně tedy takto vyčtený software z řídící jednotky odesílá ke svým partnerům po celém světě a ten jim za určitý poplatek (50-200 euro) software upraví a pošle zpět úpravci. 

Za mne z profesionálního hlediska je tohle až nemožné. Nelze do jednotky zapisovat software, o kterém člověk nic neví a neumí si ho přečíst a zkontrolovat.

Správní a zkušení úpravci vlastní i vývojové centrum, které zabezpečuje kompletní úpravu, opravu a správu softwarů pro svoje zákazníky. Ve vývojovém centru vždy musí být nějaké profesionál, který se perfektně orientuje v softwarech vozidel a rozumí všem náležitostem v softwaru, ale samozřejmě i v motoru. Všechny nabízené úpravy musí být dlouhodobě testovány a certifikovány. Takové úpravy následně lze aplikovat do dalších softwarů. zájmu obou stran je perfektní funkce vozidla a motoru a vzájemná spokojenost. Individuální úpravy a nově vyvíjené úpravy jsou potřeba testovat jízdou a měřením na válcové zkušebně (nejsou běžně nabízeny). 

Optimalizace softwaru je možná z několika důvodů. Vozidla byli velmi poddimenzována a v některých marketingových případech se vyskytuje naprosto stejný motor s více výkonnostními varianty, aby vyplnil trh.

Software ECU obsahuje několik částí, což může být řídící část, mapová část, imobilizéry a další. Pro úpravu výkonu. neboli chiptuning se zajímáme o mapovou část. Každá ECU obsahuje desítky až stovky mapových polí (vstřikování, ovládání turbodmychadla, a další), které ovládají různé komponenty. Pro správný chod motoru a správnou úpravu se musí upravit zhruba 10 % ze všech mapových polí (zaleží na motorizaci a typu ECU). U takového softwaru se dají například nastavit, nebo deaktivovat funkce některých komponentů (DPF, EGR, další) a případně opravit špatné teplé starty u starších naftových vozidel.

Na trhu se dnes vyskytuje spoustu firem, které nabízí chiptuning a další úpravy. Takový výběr není vůbec jednoduchý, protože u takového zásahu je skutečně potřeba znalost a profesionalita. Doporučuji si vybrat někoho, kdo tomu opravdu rozumí a opravdu úpravy správně provádí.

RYCHLÝ KATALOG

SlužbaPopisCena od
ChiptuningVykonnostní úprava softwaru
2990 Kč / 119 €
DPF/FAP OFFSoftwarová deaktivace DPF/FAP
3490 Kč / 139 €
EGR OFFSoftwarová deaktivace EGR ventilu
3490 Kč / 139 €
LAMBDA OFFSoftwarová deaktivace LAMBDA sondy
2990 Kč / 119 €
ADBLUE OFFSoftwarová deaktivace ADBLUE
3490 Kč / 139 €
START/STOP OFFSoftwarová deaktivace START/STOP systému.
2990 Kč / 119 €
MAF OFFSoftwarová deaktivace váhy vzduchu2990 Kč / 119 €
SWIRLFLAPS OFFSoftwarová deaktivace vířivých klapek3490 Kč / 139 €
Deaktivace DTCDeaktivace libovolných chybových hlášení2990 Kč / 119 €
Deaktivace omezovačeSoftwarová deaktivace omezovače otáček/rychlosti
2490 Kč / 99 €
Oprava startůSoftwarová oprava špatných teplých startů
2990 Kč / 119 €
POPANDBANGSSoftwarová úprava pro střílení z výfuku
3690 Kč / 144 €
POPCORN/HARDCUTSoftwarová úprava pro popcorn efekt z výfuku
3690 Kč / 144 €
Launch controlSoftwarová úprava pro držení otáček k rozjezdu
3490 Kč / 139 €
DiagnostikaVyčtení DTC závad z řídící jednotky
990 Kč / 39 €
Klonování ECUDuplikace/klonování nové řídící jednotky
3490 Kč / 139 €
Úprava automatické převodovkyÚprava SW automatické převodovky
3490 Kč / 139 €
Deaktivace imobilizéruSoftwarová deaktivace imobilizéru
3490 Kč / 139 €
Oprava softwaruCertifikovaná oprava softwaru z ECU
3490 Kč / 139 €

ZÁVOLÁME VÁM​

ZADEJTE VAŠE TELEFONNÍ ČÍSLO A MY SE VÁM CO NEJDŘÍVE OZVEME.​

    Souhlasím se zpracováním osobních údajů.


    tel: +420 792 764 176